پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251145
تيم مذاکره‌کننده دنبال توافق ايده آل و مطلوب باشد/ بهبود وضعيت معيشتي خواسته اصلي مردم است
تاریخ انتشار : 1400/09/20 09:50:06
نمایش : 1205
کارشناسان و فعالان دانشجويي در خصوص وضعيت دور جديد مذاکرات گفتند:‌ در دوره‌هاي قبل در قبال مذاکره قسمت اعظمي از چرخه هسته‌اي کشور متوقف شده است، لذا در اين دوره بايد دنبال تقويت وضعيت اقتصادي داخل کشور باشيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از کُردتودي، مذاکرات و به تعبيري برجام يکي از مسائل مهم سياسي کشور است که دور جديد آن در دولت آيت‌الله رئيسي و با حضور وزير امور خارجه آغاز شده است.

در طي هشت سال گذشته با توجه به رفت و آمدهاي سياسي هيچ چيزي عايد کشور نشد و تحريم‌ها و نگاه به خارج مسئولان وقت و اينکه مذاکره با کدخدا همه چيز را حل مي کند موجب بروز مشکلات اقتصادي فراوان در کشور شد.

در اين راستا خبرنگار کردتودي اقدام به برگزاري ميزگرد سياسي با حضور حجت الاسلام حکمت حکيمي فر مدير حوزه علميه امام صادق(ع) و کارشناس سياسي، تعدادي از دانشجويان دانشگاه‌هاي کردستان و طلاب در محل حوزه علميه امام صادق (ع) کرده است.

وضعيت اقتصادي ايران در هشت سال گذشته به مذاکرات گره خورد!

حجت الاسلام حکمت حکيمي فر در ابتداي اين ميزگرد ضمن قدرداني از برگزار کنندگان اين جلسه اظهار داشت: شکل گيري مذاکرات به سال ۱۳۹۲ برميگردد و در يک برهه فشار سنگين و فوق العاده اي براي کشور داشت و در دولت يازدهم و دوازدهم اين فشارها به حداکثر خود رسيد.

وي افزود: دولت يازدهم و در پي آن دوازدهم با وعده حل مشکلات اقتصادي و برداشتن تحريم ها و ارتباط جديد راي حداکثري مردم را به دست آورد و شروع بکار کرد.

کارشناس مسائل سياسي گفت: در آن برهه از زمان مذاکره با آمريکا و رفع مشکلات و شکسته شدن تحريم ها بر سر زبانها افتاد و مردم هم به اين اميد به دولت روحاني راي دادند.

حجت الاسلام حکيمي فر تصريح کرد: در اين ميان جنگ رواني رسانه هاي داخلي و خارجي را هم نبايد فراموش کرد که همه چيز کشور را به مذاکرات و روابط بين الملل ربط دادند که بعد از گذشت هشت سال کاملا مشخص شد شانتاز خبري بيش نبود و هيچ چيزي تغيير نکرد.

وي ادامه داد: در اين ميان عده اي در خارج از مرزها رشد و حضور جبهه مقاومت در کشورهاي مانند سوريه، لبنان و عراق را مانع مذاکرات مي دانستند و در فشار از بالا به پايين با وجود عناصر حيرت انگيز تمام توجه و توان کشور را به مذاکرات با غرب گره زدند و بر اعتماد به قدرت هاي غربي حکمراني مي کردند.

تا جايي به مذاکرات دلخوش بودن که ارزش گذاري تخم مرغ هم به نظر خارج گره خورد!

کارشناس مسائل سياسي خاطر نشان کرد: در طول هشت سال تا جايي پيش رفتيم که دولت ارزش گذاري سبد کالايي تخم مرغ را هم که توسط خارج انجام مي شد، ربط مي داد.

حجت الاسلام حکيمي فر با اشاره به سخن مقام معظم رهبري در ديدار آخر با دولت دوازدهم که فرمودند در اين دولت باز هم مشخص شد اعتماد به غرب جواب نمي دهد، بيان داشت: دولت سيزدهم با نگاه به گذشته و رويکرد جديد بايد وارد کارزار مذاکرات شوند.

وي اضافه کرد: در طول هشت سال گذشته با مذاکرات به جاي رفع تحريم ها، آمريکا اقدام به تجهيز تروريست ها و جريان هاي تکفيري عليه ايران کردند و تا جايي که دست به اقدام ترور سردار دلها حاج قاسم سليماني کردند.

کارشناس مسائل سياسي بيان داشت: استفاده از اهرم فشار جهت به زانو درآوردن نظام و تشويق مردم از طريق رسانه هاي خارجي و همسوهاي آنان در داخل به اغتشاش نتيجه اعتماد به کدخدا و آمريکا در طول هشت سال گذشته بود.

تدبير دولت سيزدهم؛ وضعيت مذاکرات بايد متفاوت باشد

حجت الاسلام حکيمي فر در قسمت ديگري از سخنان با بيان اينکه هشت سال با همه تلخي ها و مشکلات اقتصادي گذشت، گفت: دولت سيزدهم با تفکر انقلابي و حرکت جهادي به رياست آيت الله رئيسي شروه بکار کرده و در شرايط کنوني و طبق آمار ها و نظر سنجي ها به وعده هاي آمريکا هيچ اميد و باوري نيست، چون عملا در طول هشت سال قبل وعده هاي خود را نقض کردند و کسي که به دنبال حل مشکلات جامعه باشد بايد يکبار براي هميشه بحث تحريم ها را حل کنند

وي تصريح کرد: در طي چند روز گذشته با شروع مذاکرات مي بينيم که چند نفر در داخل کشور توسط آمريکا در ليست تحريم ها قرار گرفتند و اين برخلاف تعهدات است.

دولت سيزدهم بايد حداکثر نگاهش به داخل کشور باشد

سيده مريم نبوي يکي از فعالان اجتماعي بيجار در ادامه اين ميزگرد با بيان اينکه به طور واضح آمريکا در غرب آسيا زمين گير شده است و مقاومت اسلامي در کشورهاي همسايه جان تازه گرفته اند و خواب هاي عربي؛ عبري و غربي از هم پاشيده و بر اين اساس سياست دولت سيزدهم تفريبا بايد نگاه تمام عيار به داخل کشور داشته باشد و برجام را اولويت خود نداند.

اين فعال اجتماعي ادامه داد: يکي از مهم ترين اقدامات بين المللي دولت سيزدهم ورود به پيمان شانگهاي بود و اولويت دولت رئيسي برجام نيست و مذاکره را براي مذاکره نمي خواهد و مذاکره را براي برداشتن تحريم ها مي خواهد که به اقتصاد کشور باشد.

وي بيان دشت: در حال حاضر آنچه مردم مي دانند اينکه مذاکره بازيچه دست دولت ها شده و فقط استرس رواني آن براي مردم باقي مانده و آنچه دولت بايد به دنبال آن باشند انرژي هسته اي حق مسلم مردم است و بايد در زندگي و وضعت اقتصادي کشور نمود داشته باشد و زماني مي شود در مورد مذاکره نظر داد که نتيجه آن ديده شود.

برداشته شدن تحريم ها بايد در اولويت مذاکرات باشد

مهدي باشوکي خبرنگار و فعال سياسي با تاکيد بر اينکه در طول هشت سال گذشته فقط آقايان اطلاع داشتند چکار مي کنند و مرم نمي دانند که مفاد مذاکرات چه چيزي بود پيش رفتن و هيچ چيزي هم عايد کشور و مردم نشد.

در دور جديد مذاکرات، مذاکره کنندگان بايد بر اصل عزت و عزتمداري حرکت کنند و هيچگاه تسليم زياده خواهي غرب نشوند.

فعال سياسي بيجار ادامه داد: دولت آيت الله رئيسي در اين دوره از مذاکرات بايد دنبال توافق دقيق و اصولي باشند و رفع مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم بايد در اولويت همه اقدامات باشد.

باشوکي خاطر نشان کرد: در مذاکرات هشت نفري يا چهل نفري فقط بايد مصلحت نظام در اولويت باشد و وقتي به دنبال دور اول مذاکرات دلار 22 هزار توماني به 31 هزار تومان مي رسد و معيشت مردم به تنگنا مي افتد بايد مذاکره کنندگان بدانند در حال انجام چه کاري هستند.

وي گفت: افزايش 18 درصدي قيمت خودرو با معيشت مردم سازگار نيست و مذاکره کنندگان بايد طوري در اين دور وارد شوند که بتوانند به اقدامات اساسي براي رفع تحريم ها برسند.

فعال سياسي با تاکيد بر اينکه اصل مذاکره خوب است يا بد براي مردم گنگ است و مردم نمي خواهند وارد اين بحث ها شوند، خاطر نشان کرد: مردم ما به چند نفر احتياج دارند که تورم و وضعيت بد معيشتي و اقتصادي را درست کنند و نمي خواهند برخي در سطح کلان با افکار آنها بازي کند.

مذاکره کنندگان رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب را مد نظر داشته باشند

سيد عليرضا زماني يکي از دانشجويان دانشگاه کردستان در اين ميزگرد بيان داشت: آغاز اين دوره از مذاکرات مانند دوره هاي قبل آب و تاب رسانه اي نداشت و مذاکره کنندگان فقط بايد به دنبال رفع تحريم ها باشند.

وي گفت: مذاکره کنندگان در دولت سيزدهم رهمنودهاي رهبر معظم انقلاب را مد نظر داشته باشند که بارها فرمودند غرب قابل اعتناد نيست.

اين دانشجوي کردستاني تصريح کرد: در دوره هاي قبل در قبال مذاکره قسمت اعظمي از چرخه هسته اي کشور متوقف شده است، در اين دوره بايد دنبال تقويت وضعيت اقتصادي داخل کشور باشيم.

وي با تاکيد بر اينکه بعد از شهادت شهيد فخري زاده نظر قشر خاکتري کشور تغيير کرده و مذاکره کنندگان اگر در مقابل غرب سکوت کنند آنها علاوه بر چرخه هسته اي مي گويند موشک هايتان را هم بدهيد.

لغو تمام تحريم ها مورد تاکيد نمايندگان ايراني در مذاکرات وين است

حجت الاسلام حکيمي در جمع بندي ميزگرد اظهار داشت: رئيس حمهور بارها گفته مذاکرات اصل کار اين دولت نيست و درست هم است و اينکه به هر قيمتي بخواهيم توافق کنيم غير قايل قبول است.

وي گفت: مردم از مذاکره کنندگان تيم ايران مي خواهند ذره اي از حق ملت کوتاه نيايند و رفع تحريم موقت به ضرر مذاکره کنندگان است و بايد يکبار براي هميشه موضوع را خاتمه دهند و تيم مذاکره کننده بايد به دنبال مذاکره ايده آل و مطلوب باشد.

کارشناس مسائل سياسي بيان داشت: در بحث مذاکرات نمايندگان ايراني بايد پول هاي هنگفت بلوکه شده ايران در خارج را آزاد کنند و بدانند رفع تحريم موقت به ضرر مذاکره کنندگان است.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html